Με στόχο την ενεργοποίηση των μαθητών, την κινητοποίηση του ενδιαφέροντος και την αλλαγή της στάσης τους απέναντι στην Ιστορία επιχειρούμε μια διαφορετική προσέγγιση του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Στο πλαίσιο της διδασκαλίας του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου επικεντρωνόμαστε στην Θεσσαλονίκη στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου (1915 – 1918) και δοκιμάζουμε να κατανοήσουμε και να ανασυνθέσουμε την ατμόσφαιρα της πόλης που για περισσότερο από δύο χρόνια φιλοξένησε την «Στρατιά της Ανατολής».
Στο μάθημα της Ιστορίας εξετάζουμε την εμπλοκή της πόλης και της ευρύτερης περιοχής στον Α΄ παγκόσμιο Πόλεμο και μελετάμε την παρουσία των ξένων στρατιωτών στην Θεσσαλονίκη αλλά και την σχέση των στρατιωτών αυτών με τον πολιτισμό την αρχαιολογία και την τοπογραφία. Στο μάθημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας διαβάζουμε, αναλύουμε και συζητάμε αποσπάσματα από το έργο του Στρατή Μυριβήλη, Η ζωή εν τάφω (Η μυστική παπαρούνα και Ο λόφος με τις παπαρούνες) αποσπάσματα της νουβέλας του Σάκη Σερέφα Έξω χιονίζει, (ΠΟΛΙΣ, 2016), τις Σελίδες αυτοβιογραφίας του Γ. Βαφόπουλου αλλά και αποσπάσματα από το βιβλίο της Σ. Νικολαΐδου Στο τέλος νικάω εγώ.
Στην προσπάθειά μας να ωθήσουμε τη μαθησιακή διαδικασία να υπερβεί τα στενά όρια του σχολικού εγχειριδίου και της σχολικής τάξης, οι μαθητές καλούνται να εκτείνουν την ιστορική μάθηση εκτός του αυστηρά προσδιορισμένου σχολικού χώρου και να αναζητήσουν την εικόνα της πόλης τους σε 400 περίπου εικαστικά έργα που εικονίζουν τη Θεσσαλονίκη μέσα από την καλλιτεχνική ματιά Γάλλων κυρίως στρατιωτών της Στρατιάς της Ανατολής, που ο πόλεμος τους έφερε στην περιοχή. Για τον λόγο αυτόν επισκεφθήκαμε την έκθεση Η Στρατιά της Ανατολής ζωγραφίζει τη Θεσσαλονίκη που διοργάνωσε το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ (η συλλογή τελεί υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας και συνδιοργανώθηκε από τη Γαλλική Σχολή Αθηνών και το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.
Μαρία Κούντη, Φωτεινή Καραλίδου και Κωνσταντίνα Ηλιοπούλου
Recent Comments