Γυμνάσιο-Λύκειο: 2310 277809 | Δημοτικό: 2310 225697 | Νηπιαγωγείο: 2310 267433
Επιλογή Σελίδας

Ο Ελληνισμός από άκρη σε άκρη

Συνεργασία του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Ελληνικού Σχολείου Ντίσσελντορφ μέσω eTwinning

 

Εισαγωγή

Κατά τη σχολική χρονιά 2024-2025, το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης συμμετείχε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning σε συνεργασία με το Ελληνικό Σχολείο Ντίσσελντορφ της Γερμανίας, υλοποιώντας το έργο «Ο Ελληνισμός από άκρη σε άκρη». Σκοπός του προγράμματος ήταν να αναδείξει τον πλούτο του ελληνικού πολιτισμού και τη διαχρονική παρουσία του ελληνισμού σε όλον τον κόσμο, συνδέοντας μαθητές/τριες από την Ελλάδα και τη Γερμανία σε μια πολυπολιτισμική και διαδραστική μάθηση.

Στόχοι του Προγράμματος

Το πρόγραμμα αποσκοπούσε στην καλλιέργεια της πολιτισμικής ταυτότητας των μαθητών/τριων και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως: η συνεργατική μάθηση, η δημιουργική έκφραση, η χρήση ψηφιακών εργαλείων και η επικοινωνία σε διεθνές περιβάλλον. Παράλληλα, οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να κατανοήσουν τη σημασία του ελληνισμού μέσα στον χρόνο και τον ρόλο του στη σύγχρονη ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Ειδικότερα το πρόγραμμα στόχευσε στη(ν):

  1. Ενίσχυση της Πολιτισμικής Κατανόησης: Οι μαθητές/τριες να εξερευνήσουν την ιστορία και τον πολιτισμό του ελληνισμού και να ανακαλύψουν πώς αυτός έχει επηρεάσει διαφορετικές περιοχές του κόσμου.
  2. Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Συνεργασίας: Μέσα από την αλληλεπίδραση με τους μαθητές/τριες της Γερμανίας, τα παιδιά θα καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας, αναπτύσσοντας παράλληλα την ικανότητα να εργάζονται σε πολυπολιτισμικές ομάδες.
  3. Γλωσσική και Πολιτιστική Εξάσκηση: Το πρόγραμμα ενθάρρυνε τη γλωσσική εξάσκηση, καθώς οι μαθητές/τριες επικοινώνησαν τόσο στα ελληνικά όσο και στα γερμανικά ή αγγλικά, αναπτύσσοντας την αυτοπεποίθηση και την εκφραστικότητά τους.
  4. Διατήρηση και Προβολή της Ελληνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς: Μέσω ερευνών, παρουσιάσεων, και διαφόρων καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες εμβάθυναν σε θέματα όπως η ελληνική μυθολογία, η λαϊκή τέχνη, η μουσική, και τα παραδοσιακά έθιμα.

 

Υλοποίηση της Δράσης

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές/τριες των δύο σχολείων συνεργάστηκαν μέσα από την πλατφόρμα eTwinning και το κοινό Padlet, ανταλλάσσοντας ιδέες, πληροφορίες και δημιουργίες. Οι δραστηριότητες οργανώθηκαν γύρω από θεματικούς άξονες, όπως «Η Ελλάδα της παράδοσης», «Η Ελλάδα της τέχνης και του πολιτισμού», «Μνημεία του Düsseldorf και γερμανικές παραδόσεις», «Πολιτιστικά Μνημεία Θεσσαλονίκης», «Ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία “Αγίου Ανδρέα” στο Düsseldorf» καθώς και «Γερμανική αρχιτεκτονική». Οι μαθητές/τριες δημιούργησαν αφίσες, παρουσιάσεις, βίντεο και ψηφιακές αφηγήσεις, ενώ πραγματοποίησαν διαδικτυακές συναντήσεις για να παρουσιάσουν τα έργα τους και να γνωριστούν καλύτερα.

 

 

Πραγματοποιήθηκαν:

  • Διαδικτυακές Συναντήσεις και Συζητήσεις: Οι μαθητές/τριες από την Ελλάδα και τη Γερμανία συμμετείχαν σε βιντεοκλήσεις, όπου παρουσίασαν τις εργασίες τους, μοίρασαν πληροφορίες για τον πολιτισμό τους και γνώρισαν καλύτερα ο ένας τον άλλο.
  • Δημιουργία Ψηφιακού Λευκώματος: Κάθε μαθητής/τρια είχε την ευκαιρία να προσθέσει στοιχεία που αναδεικνύουν πτυχές του ελληνικού πολιτισμού αλλά και στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης του Düsseldorf, όπως φωτογραφίες, αφιερώματα σε κτίρια ή καλλιτεχνικά έργα, δημιουργώντας ένα ψηφιακό αρχείο πολιτιστικής κληρονομιάς.
  • Ανταλλαγή Γραμμάτων ή Βίντεο: Μέσω επιστολών και βίντεο-μηνυμάτων, οι μαθητές/τριες μοιράστηκαν προσωπικές ιστορίες ή γεγονότα που έχουν σχέση με τον ελληνισμό, όπως γιορτές και παραδοσιακά έθιμα.
  • Καλλιτεχνικά Εργαστήρια: Μέσω εργαστηρίων, δημιούργησαν ζωγραφιές, κολλάζ, και χειροτεχνίες εμπνευσμένα από την ελληνική τέχνη και τη γερμανική κουλτούρα, τα οποία παρουσίασαν στις τηλεδιασκέψεις που πραγματοποιήθηκαν.

 

Αποτελέσματα και Αποτίμηση

Η συμμετοχή των μαθητών/τριων υπήρξε ενθουσιώδης, καθώς μέσα από τη συνεργασία γνώρισαν πτυχές της ελληνικής ταυτότητας και του πολιτισμού ακόμα και εκτός των ελληνικών συνόρων, ενίσχυσαν τη δημιουργικότητά τους και ανέπτυξαν δεξιότητες επικοινωνίας, σεβασμού και συνεργασίας. Οι κοινές δράσεις ανέδειξαν τη δύναμη της εκπαίδευσης ως μέσο σύνδεσης ανθρώπων από διαφορετικά σημεία του πλανήτη, με κοινή γλώσσα τον πολιτισμό. Το πρόγραμμα συνέβαλε στη δημιουργία σχέσεων φιλίας μεταξύ των δύο σχολείων και ενίσχυσε τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό των μαθητών/τριων.

 

 

Επίλογος

Η δράση «Ο Ελληνισμός από άκρη σε άκρη» απέδειξε πως, μέσα από τη συνεργασία και την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων, η εκπαίδευση μπορεί να ξεπεράσει τα γεωγραφικά όρια και να ενώσει μαθητές/τριες σε ένα κοινό όραμα: την ανάδειξη και τη διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.